• 1403/02/01 - 13:21
  • - تعداد بازدید: 133
  • - تعداد بازدیدکننده: 130
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
نقش گیاهان خوراکی

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبر نگار وبدا لرستان در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت :

دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبر نگار وبدا لرستان  در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت :
 یکی از نعمتهای بیشمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است. استفاده درست و منطقی از این گیاهان  منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد.
از جمله این گیاهان می توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و..... اشاره نمود.  
 این گیاهان خود رو و ارگانیک سرشار فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D می باشند.
 فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد نمود.
 مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی های خون در افراد مبتال به دیس لیپیدمی، تعدیل قند خون در افراد دیابتی می گردد.
  از طرفی آنتی اکسیدانهای موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می نمایند و نقش ضد سرطانی دارند.
 همچنین وجود ویتامین های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماریهای مختلف خواهند شد.
 البته در هنگام مصرف این گیاهان می بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ های کوهی می بایست دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری گردند.
 برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شوند.
  دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
 عباس شیرزاد / وبدا لرستان

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 1728
کلمات کلیدی
خانم  شرافتی
مؤلف خبر

خانم شرافتی